غافر و نام های دیگرش « مؤمن، الطول » (1) ، چهلمین سوره قرآن کریم است که مکی و 85 آیه دارد. نام دیگر این سوره مومن است در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است :

  • هر کس سوره غافر را قرائت کند روح همه پیامبران و صدیقان و مومنان بر او درود فرستاده و نزد خداوند برایش طلب آمرزش می کنند (2)

ایشان در ضمن بیان چگونگی سفر روحانی خود به عوالم دیگر فرمودند :

  • فرشتگان حمل کننده عرش را دیدم که سوره غافر را تلاوت می کنند(3)

در کلامی از امام صادق علیه السلام نیز آمده است :

  • هر کس سوره غافر را هر شب قرائت نماید خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد و اورا همراه تقوا قرار داده و آخرتش را بهتر از دنیایش می کند (4)

در تفسیر البرهان به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آمده :

  • هر که سوره غافر را تلاوت نماید در حالی در روز قیامت وارد می شود که خداوند امیدش را قطع نکرده است و آنچه را که به بیم داران از خود در دنیا عطا کرده است به او عطا می کند … (5)

آثار و برکات سوره غافر

1) زیاد شدن خیرات

هر کس این سوره را بنویسد و بر دیوار باغ خود بیاویزد سرسبز و پر محصول خواهد شد و اگر نوشته اش را در مغازه و محل کسب بیاویزند خیرات و خرید و فروش در آن زیاد می شود. (6)

از امام صادق علیه السلام نیز روایتی نقل شده که می فرماید : هر کس این سوره را در شب بنویسد و در باغی قرار دهد برکات آن زیاد می شود و موجب سرسبزی و زیبایی و خوبی آن می شود و اگر بر دیوار مغازه ای آویخته شود ، خرید و فروش زیاد در آن صورت می گیرد و اگر برای بیماری نوشته شود بیماری اش برطرف می شود (7)

2) درمان دمل چرکین

امام صادق علیه السلام فرموده اند : اگر سوره غافر را بنویسند برای شخصی که دمل های چرکین در بدن دارد بیماری اش برطرف می شود…(8)

3) دور شدن ناخوشایندی ها

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم : قرائت آیات 3-1 سوره غافر و «آیه الکرسی» ، و سوره «حمد» موجب دور شدن ناخوشایندی ها و آفت ها و بلاهاست. (9)

4) درمان بیماری های مختلف

اگر برای فردی که به بیماری أدره یا ورم خصیة مبتلا شده است نوشته شود، بیماری اش برطرف خواهد شد و شفا خواهد یافت. گویند بیماری أدره از سودا ناشی می‌شود و خداوند داناتر است.

اگر برای کسی که بدنش آبله و دمل زده است نوشته شود، بیماری اش بهبود خواهد یافت و برای فرد وحشت زده، مفید است و باعث از بین رفتن ترس و وحشت او می‌گردد.

همچنین باید بر روی آبی خوانده شود و با آن آب، آرد را خمیر کنند و بگذارند تا خشک شود. آن گاه به نرمی کوبیده شود و در ظرف کوچک دارای درپوش ریخته شود.

اگر کسی که مبتلا به دل درد است یا بیهوش شده و یا غش کرده است یا در کبد یا طحالش احساس درد می‌کند، مقداری از این پودر تناول کند، به اذن خداوند شفا خواهد یافت.

5) گل خوشبوی قرآن

امام صادق (علیه السلام) : سوره‌هایی که با «حم» آغاز می‌شوند گل خوشبوی قرآنند ؛ پس خدا را به خاطر حفظ آن‌ها و خواندنشان ستایش کنید و او را شکرگزاری کنید ؛

زیرا بنده هنگامی‌که بر می‌خیزد و این سوره‌ها را قرائت می‌کند ، بویی از دهانش بر می‌خیزد که از مشک ناب و عنبر خوشبوتر است، و خداوند بر خواننده و تلاوت‌کننده‌ی آن رحمت می‌آورد، و همسایگان، دوستان، آشنایان او و همه‌ی کسانی را که با او صمیمی یا نزدیکند مورد رحمت قرار می‌دهد، و عرش، کرسی و فرشتگان مقرّب خدا در قیامت برای او آمرزش می‌طلبند .

6) باغ های بهشتی

پیامبر (صلی الله علیه و آله) : هرکس دوست دارد در باغ‌های بهشت بگردد و لذّت ببرد، پس باید سوره‌هایی که با «حم» آغاز می‌شوند در نماز شب بخواند.

7) تاج و زینت قرآن

پیامبر (صلی الله علیه و آله) : سوره‌هایی که با «حم» آغاز می‌شوند تاج قرآن هستند. و همچنین پیامبر (صلی الله علیه و آله) : سوره‌هایی که با «حم» آغاز می‌شوند زینت قرآن هستند.


  • (1) درمان با قرآن،ص 89
  • (2)مجمع البیان، ج8، ص422
  • (3)مناقب آل ابی طالب،ج1، ص155
  • (4) تفسیرالبرهان، ج4، ص741
  • (5) ثواب الاعمال، ص113
  • (6)همان
  • (7)تفسیرالبرهان، ج4، ص741
  • (8) همان
  • (9) کنزالعمال، ح3502
  • منابع : «قرآن درمانی روحی و جسمی ، محسن آشتیانی ، سید محسن موسوی ، درمان با قرآن ، محمدرضا کریمی »